logo

Miracın hakikati nedir?


Erhan Kırmızı
erhankirmizi@08olay.com

 

Peygamber Efendimizin (S.A.V.) miraca çıkarılması, bir iş adamının bir elemanını bilgi ve görgüsünü artırmak için iş gezilerine göndermesine benziyor. Ya da öğrencilerin okul tarafından gezmeye gönderilmesine benziyor.

Miraç yükseğe çıkmak manasında olan “uruç” kökünden türemiş bir isimdir ve merdiven demektir. Bu itibarla Miraç, Resul-ü Ekrem Efendimizin (S.A.V.) yeryüzünden ulvi makamlara yükselme vasıtası demek oluyor. Miracı anlatan hadis-i şeriflerde Peygamber Efendimiz’in (S.A.V.) “u’rice bi” (yükseğe çıkarıldım) tabiri sebebiyle bu mucize “Miraç” adıyla anılmıştır.[1]

Terim olarak Hz. Peygamber’in göğe yükselişini ve Allah katına çıkışını ifade eder. İslami kaynaklarda genellikle ele alındığı şekliyle Miraç hadisesi iki safhada meydana gelmiştir. Rasûl-i Ekrem’in bir gece Mescid-i Haram’dan Mescid-i Aksâ’ya yaptığı yolculuğa İsra, oradan göklere yükselmesine Miraç denilmiştir. Literatürdeki bu ayrım her iki terimin naslarda zikredilmesinden ileri gelmektedir. Geceleyin yürüme anlamındaki “sery” kökünden türeyen “isra”, Kur’ân’da bir sûreye ad olmuştur.[2]

Mi’racın hakikati, Peygamberimizin “meratib-i kemalatta seyr-i sülûkündan ibarettir.” Yani olgunlaşma mertebelerinde ilerlemesi ve yükselme kaydetmesidir. İlmen, fikren, halen terakki etmesi, kemal mertebelerini aşması, Sidre’ye uçması, Kab-ı Kavseyn makamına yanaşması, Hakk’ın cemaline kavuşmasıdır.

Olgunlaşma nasıl ve ne ile olur? Meratib-i kemalat denilen «olgunlaşma mertebeleri», gezmekle, görmekle, anlamakla kazanılır. Efendimiz Hz. Muhammed (S.A.V.) Mi’racla kimsenin gezmediği yerleri gezmiş, göremediği yerleri görmüş, anlayamadığı şeyleri anlamıştır. Burak’a binmiş, berk yani şimşek sür’atiyle gitmiş, gökleri seyretmiş, menzilden menzile, daireden daireye girmiş, mertebeden mertebeye yükselmiş, Cenab-ı Hakk’ın her yerdeki hâkimiyet ve rubûbiyyetini görmüş, o dairelerin semalarında (göklerinde) yahut o semaların dairelerinde makamları bulunan ve kardeşleri olan peygamberlerle birer birer görüşmüş, tâ “kab-ı kavseyn” tabiri ile ifade olunan imkân ve vücûb arası bir makama girmiş, zaman ve mekan kayıtlarından uzak olarak Cenab-ı Hakk’in kelamına ve sohbetine muhatap olmuş, Cemalini görmekle şereflenmiştir.[3]

Miraç, Hazreti Peygamber (S.A.V)’in, Allah katındaki değer ve azametini gösteren sembolik bir seyahatidir.[4]

“Şemsin cazibesi denilen bir kanun-u Rabbânî ile Mevlevî gibi, etrafında pek ağır olan cism-i arzı gezdiren bir hikmet, cazibe-i rahmet-i Rahmân ile ve incizab-ı muhabbet-i Şems-i Ezel ile bir cism-i insanı berk gibi Arşı Rahmân’a çıkaramaz mı?” (Sözler, Otuz Birinci Söz, İkinci Esas )

Yani “basit bir çekme ve itme kuvveti ile güneşin etrafında dev gezegenleri sapan taşı gibi döndüren bir kudretin, yetmiş seksen kilo ağırlığında bir bedeni bir anda arşa çıkarıp, kısa bir süre içinde bütün mahlukatı ve kainatı gezdirmesi gayet doğal ve kabul edilebilir bir hadisedir. Dev galaksileri ve gezegenleri basit bir topaç gibi çekip çeviren kudret hakkında, ondan daha hafif olan bir işi “Acaba yapabilir mi?” diye bir şüphe ve endişe içinde bulunmak, akıl ve mantık ile bağdaşmaz.Peygamber Efendimizin (S.A.V) Miraç hadisesi ile bir anda arşa, oradan kab-ı kavseyne çıkmasını aklına sığıştıramayanların kulakları çınlasın. Kainatta sayısız galaksi ve gezegenleri bir anda tedbir ve tasarruf eden Allah’ın, “Habibim” dediği bir kulunu huzuruna çıkaramaması mümkün değildir.”[5]

[1] https://www.sorusorcevapbul.com/soru-cevap/mubarek/mirac-nedir

[2] http://www.sonpeygamber.info/mirac-nasil-ve-ne-zaman-gerceklesti

[3] http://ilimcephesi.com/miraci-nasil-anlamali-ve-mirac-gecesinde-neler-yapilmalidir/

[4]http://www.sorularlarisale.com/makale/22073/mirac_risalesinde_gecen_ihakikat-i_mirac_nedir_i_sorusunun_cevabini_ozet_olarak_aciklar_misiniz.html

[5]http://www.sorularlarisale.com/makale/23736/semsin_cazibesi_denilen_bir_kanun-u_rabbani_ile_mevlevi_gibi_etrafinda_pek_agir_olan_cism-i_arzi_gezdiren_bir_hikmet_cazibe-i_rahmet-i_rahman_ile_ve_incizab-i_muhabbet-i_sems-i_ezel_ile_bir_cism-i_insani_berk_gibi_ars-i_rahmana_cikaramaz_mi_cumlesini_izah.html

Share
#

SENDE YORUM YAZ

7+1 = ?
#

Miracın hakikati nedir?” için 2 Yorum

  1. Tarik Akyüz : diyor ki:

    Mirac Kur’an’da geçmez,rivayet yoluyla gelmiştir.Isra ise tam tersi Kur’an’da geçer.Ama halk arasında pek bilinmez mirac ise daha çok bilinir ve kandil olarak kutlanır.Yine Kur’an’da isra suresinde Allah’ın birtakım ayetlerinin gosterildiginden bahsedilir ama detaya girilmez.Mirac’da ise her türlü detaya girilir.Yuzde yüz doğru olan vahye mı yoksa rivayet yoluyla gelene mı inanacağız?

  2. Tarik Akyüz : diyor ki:

    Mirac Kur’an’da geçmez ama isra Kur’an’da geçer.Mirac rivayet yoluyla gelmişken,isra vahiyle sabittir.Kur’an isra olayını anlatırken Allah’ın ayetlerinin gösterildiğinden bahseder ama detaya girmez,bunların ne olduğunu anlatmaz.Rivayet yoluyla gelen Mirac’da ise olay detaylı anlatılır ve halk arasında mirac ısra’dan daha çok bilinir ve kandil olarak kutlanır.Hz.Peygamber Allah’i gördüyse heryerde olan Allah’a yer ve mekan izafe edilmiş olmaz mı?Cismanî varlık kabul edilmiş olmaz mı?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Çin Malı Maden Açıklaması Olmuş

    25 Şubat 2018 Köşe Yazıları, Melih Sıddık Dalkılıç

    Varlığım kudreti elinde olan ALLAH’A hamd olsun, yeniden yazmak nasip oldu. Son bir haftadır yine Artvin’de ilginç olaylar olmaya başladı. Türkiye’nin belkide son dönemde yaşadığı en zor döneme ilişkin kılını kıpırdatmayanlar; bir tek açıklama veya eylemde bulunmayanlar konu maden olunca ne hikmetse Artvin’in savunucusu oluyor. Türkiye elden gidiyor. Aslanlarımız Zeytin dalı operasyonunda tüm dünyayla mücadele ediyor. Amerikası, Avrupası, Arabı, Acemi bir olmuş Türkiye’nin bütünlüğünü tehtit ediyor. Lakin bizdeki bazıları hala yeşil, maden, ...
  • Her İnsan Ülkesi İçin Hem Aslan Hem Tilki Olmalıdır

    25 Şubat 2018 Köşe Yazıları, Selim Çiftçi

    Bu bağlamda aklımıza gelen birkaç maddeyi yazalım Öncelikle “Aslan ol kurtları korkutasın, tilki ol tuzakları sezesin” Kurtlar her zaman olacaktır. Aslan olmadan kurtları korkutamazsın. Sadece aslan olanlar hiç iktidar olamamıştır. Ne kendi işinde Nede ülke yönetiminde Tilki olmadan tuzakları sezemezsin. Her insana bir tilki lazımdır. Birden fazla tilki olursa kuyrukları kısa devre yapabilir. Kendine ve insanlığa faydalı olmanın ötesindeki planlar başkalarını sömürmeye yöneliktir. Sömürmekte, sömürülmeye müsait hal...
  • Sünnilikte Halife eleştirilebilir fakat Şiilikte İmam eleştirilemez

    25 Şubat 2018 Erhan Kırmızı, Köşe Yazıları

      Sünnilikte Hilafet Görüşü Halifelik, beşeri bir makamdır, ilahi bir makam değildir. Varlık sebebi, İslâm dinini beşere/insanlara uygulamak ve insanlar arasında yaymaktır. Halifelik, nübüvvetten kesinlikle ayrı ve farklıdır. Nübüvvet ve risalet makamı halifelik makamından farklıdır. Nübüvvet ilahi bir makamdır. Allah bu makamı dilediğine verir. Halifelik ise beşeri bir makamdır. Müslümanlar bu makama getirmek için diledikleri kimselere biat ederler. Müslümanlar aralarında diledikleri kimseleri başlarına halife yaparlar. Şiilik...
  • İslami Yönetime muhalefet İslam’a muhalefet değildir

    24 Şubat 2018 Erhan Kırmızı, Köşe Yazıları

      Muhalefetin bugünkü anlamı Arapçada “muhalefet” olarak değil “muaraza” olarak ifade edilmektedir. Güncel dilimizde muhalefet dediğimiz şey aslında muarazadır. Muhalefet kelimesinin asli anlamı görüş ayrılığıdır. Bu da İslam’da normal karşılanan husustur. Allah’a muhalefet asla onaylanmaz. Ancak Allah’ın sözünün anlaşılması esnasında yaşanan görüş ayrılıklarına dönük bir vurgu yoktur. Hz. Ömer evliliği kolaylaştırmak, erkeklerin yükünü hafifletmek gibi çeşitli nedenlerle evlenilecek kadına verilecek mihrin miktarını 400 dirhemle ...