logo

Hz. Aişe’nin Otoritesi ve Güçlü Muhalefeti


Erhan Kırmızı
erhankirmizi@08olay.com

 

Hz. Aişe uzun ömründe bizzat siyasete girmiş bazen devlet başkanını kıyasıya savunmuş, bazen devletin tepe noktasındaki şahsa muhalefet etmiş bazen de bu muhalefeti savaşa kadar gitmiştir.

Hz. Ömer Dönemindeki tutumu

Hz. Aişe: “Senden sonra devlet başkanlığını kime bırakacağını belirle” diye babasına açıkça bir teklifte bulunur. Babasından olumlu cevap alınca açıkça fikrini beyan ederek “Bu hususta senden sonra en uygun kişi Ömer’dir.” der.

Hz. Ömer ile Hz. Aişe’nin İslami hassasiyet noktasında birbirlerine yakın oldukları düşünülebilir.  Hz. Aişe açıkca Hz. Ömer’in hilafetini desteklemektedir.

Hz. Osman Dönemindeki tutumu

Hz. Aişe, Hz. Osman’ın uygulamış olduğu bir takım politikaları Hz. Peygamber(s.a.v.)’den sapma olarak görür ve bunu Hz. Osman’ın yüzüne karşı söyler.

Hz. Aişe’nin Hz. Osman’a olan siyası muhalefetini, genç ve liyakatsiz kişilere idari görevler vermesi ve Hz. Osman’ın bazı kimseleri dövdürmesi şeklinde sıralayabiliriz.

Hz. Osman, yönetiminin son günlerinde bir gurup isyancı tarafından İslam Devletinin başkenti Medine kuşatılmış vaziyette idi.

Hz. Aişe, isyancıları filen desteklemese de onlara mani olabilecek bir konumda olmasına rağmen onlara engel olmamıştır.

Hz. Osman’ın öldürülmesinin açıkca telaffuz edildiği Medine’de aktif bir muhalefet yapmasına rağmen Hz. Aişe onun hiçbir zaman kanlı bir darbe ile devrilmesini istememiştir.

Hz. Ali Dönemindeki tutumu

Hz. Ali’nin halife olduğunu işitince Hz. Aişe’nin: “Ali ‘nin başımıza gelmesine hakkı yoktur. Medine ye gitmiyorum, çünkü orada yönetim Ali ‘nin elindedir. ” şeklindeki Hz. Ali’yi tanımadığını ifade eden bu sözler, onun bey’at etmeyip muhalefet edeceğinin ilk sinyalleridir.

Hz. Aişe, Hz. Ali ‘ye karşı cepheyi genişleterek mektuplarla muhalefetine destek aramıştır. Küfe valisi Ebu Musa el-Eş’ari’ye Hz. Osman ‘ın suçsuz yere öldürüldüğü şeklindeki yazmış olduğu ifadeleri de Hz. Ali’yi devirmekten daha ziyade suçluların yakalanmasına dair mesajdır.

Hz. Osman’a karşı sert politikasını eleştiren Hz. Aişe, Hz. Ali’ye daha da sert politika izlemiştir.

Hz. Osman’ın kanını taleple yola çıkan Hz. Aişe’nin esas amacı savaş değil barıştı.

Cemel(36/656) vakıasında taraftarlarını bir ordu komutanı gibi sevk ve idare eden Hz. Aişe ve taraftarları neticede ağır bir yenilgi alırlar.

Hz. Aişe’nin Cemel savaşından sonra siyasette aktif rol almadığını ve evine çekildiğini görmekteyiz.

Hz. Muaviye Dönemindeki tutumu

Fakat zaman zaman Hz. Muaviye’nin bazı yanlış politikalarını eleştirmiştir. [1]

[1] http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D01342%5C2000_3/2000_3_DEMIRELHR2.pdf

Share
#

SENDE YORUM YAZ

3+2 = ?

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER KÖŞE YAZILARI

  • Sünnilikte Halife eleştirilebilir fakat Şiilikte İmam eleştirilemez

    25 Şubat 2018 Erhan Kırmızı, Köşe Yazıları

      Sünnilikte Hilafet Görüşü Halifelik, beşeri bir makamdır, ilahi bir makam değildir. Varlık sebebi, İslâm dinini beşere/insanlara uygulamak ve insanlar arasında yaymaktır. Halifelik, nübüvvetten kesinlikle ayrı ve farklıdır. Nübüvvet ve risalet makamı halifelik makamından farklıdır. Nübüvvet ilahi bir makamdır. Allah bu makamı dilediğine verir. Halifelik ise beşeri bir makamdır. Müslümanlar bu makama getirmek için diledikleri kimselere biat ederler. Müslümanlar aralarında diledikleri kimseleri başlarına halife yaparlar. Şiilik...
  • İslami Yönetime muhalefet İslam’a muhalefet değildir

    24 Şubat 2018 Erhan Kırmızı, Köşe Yazıları

      Muhalefetin bugünkü anlamı Arapçada “muhalefet” olarak değil “muaraza” olarak ifade edilmektedir. Güncel dilimizde muhalefet dediğimiz şey aslında muarazadır. Muhalefet kelimesinin asli anlamı görüş ayrılığıdır. Bu da İslam’da normal karşılanan husustur. Allah’a muhalefet asla onaylanmaz. Ancak Allah’ın sözünün anlaşılması esnasında yaşanan görüş ayrılıklarına dönük bir vurgu yoktur. Hz. Ömer evliliği kolaylaştırmak, erkeklerin yükünü hafifletmek gibi çeşitli nedenlerle evlenilecek kadına verilecek mihrin miktarını 400 dirhemle ...
  • Artvin Belediyesi’nden Hayırsız Ada köpek katliamının günahını affettirecek bir icraat

    24 Şubat 2018 Erhan Kırmızı, Köşe Yazıları

      "Hayvan Bakım Evi ve Rehabilitasyon Merkezi" Artvin Belediyesi sona yaklaşan bu projesini sosyal medya hesabından paylaşmış. Artvin adına sevindirici bir icraat. Artvin ölçülerine göre büyük bir proje. Bu projenin oy kaygısıyla yapıldığını düşünmüyorum, tamamen insani bir proje. Maalesef tarihimizde köpek katliamları var. İstanbul köpekleri ilk toplu sürgünlerinden birini 19. yy’ın ilk çeyreğinde İkinci Mahmud zamanında yaşamış. Hükümdar İstanbul'da ne kadar köpek varsa yakalanıp adaya gönderilmesini buyurunca birkaç gün boyu...
  • Ahmet Sinan Öztürk yüzündeki tebessümü yollara da yansıtmış

    23 Şubat 2018 Erhan Kırmızı, Köşe Yazıları

      Şavşat Belediye Başkanı Ahmet Sinan Öztürk Şavşat çevre yolunu hizmete açmış. İşte Şavşat çevre yolundan bir görüntü; Çevre yolunun açılması Şavşat’ın şehir içi trafiğini çok hafifletmiş. Şehir içindeki sıkışıklık, stres gitmiş. Ferahlık ve huzur gelmiş. Belediye Başkanının yüzündeki nezih ifade ve tebessüm, Şavşat’ın cadde ve sokaklarına da yansımış. İşte yüzündeki tebessümden yollara yansıyan tebessümlere örnek fotoğraflar; ...