logo

78 Yaşındaki Nurten Nine 70 Yıldır Doğada Keçi Güdüyor

78 Yaşındaki Ardanuçlu Nurten Nine 70 yıldır doğada keçi güdüyor.

Ardanuçlu Nurten Durgun 78 yaşında olmasına rağmen dağlarda, yaylalarda keçi güdebiliyor ve onları sağıp, yağ, peynir, yoğurt yapabiliyor. Nurten Durgun, 78 yıllık yaşamının kısa özetini Artvin Faal Gazeteciler Derneği Yönetim kurulu Üyesi Hatice Nur Ersöz’e anlattı. Durgun, çocukluğundan beri hayvancılık yaptıklarını ve hiçbir zaman hayvansız kalmadıklarını belirterek; “ Ben 78 yaşındayım. Kendimi bildim bileli hayvancılık yapıyoruz” dedi.

Eşim 5 Yıl Önce Vefat Etti

Nurten Durgun gazetemize yaşamını anlatırken 78 yılının acısıyla tatlısıyla zorluğuyla cefasıyla fedakârlığı ile yaşamını özetledi. Nurten Durgun,  kadın olmanın tarifsiz cefasını yaşam mücadelesini anlattı. Yaşamını dur durak demeden çalıştığını söylerken yaşanmamışlıkları ise gözlerinde yaş oldu aktı. Kısacası hayat bizi yordu evlat dedi. Nurten Durgun yaptığı açıklamada; “eşim 5 yıl önce vefat etti. O benim için sırtımı yasladığım bir dağ idi. Onun vefatından sonra çöktüm. O sağ iken daha güçlü ve sağlıklıydım. Birlikte çalışarak çocuklarımızı büyüttük evlendirdik, çalışarak yokluklarla mücadele ederek çileli hayatımda evlatlarım bana en büyük armağanım oldu. Onlar için mücadele ederek bu güne geldik. İki kızım ve bir oğlum var. Oğlum babasından aldığı aile mesleği olan küçükbaş hayvancılığı yapıyor. Oğlumla birlikte keçi sürüsü beslemekteyiz. Ben de oğluma yardım edip çobanlık yapıyorum.   Hayvan sütünden birçok ürün yapıp satıyoruz.  Aile ekonominse katkı sağlıyorum” dedi.

Nurten Nine konuşmasının devamında gazetemize çobanlığın inceliklerini anlatarak; “ Keçi otlatılması en zor olan hayvan olarak biliniyor. Ama keçi çok temiz hayvandır. Ezilen otlardan çok yüksekteki otlardan yer. Hiçbir hayvanın ulaşamayacağı kıymetli, otları yediği için özellikle sütü ve yoğurdu çok değerlidir. Ama şu anda keçi yoğurdu bulmanız çok zor. Çünkü hayvanlar henüz doğurmadı. Yaklaşık 250 baş keçimiz var. Onları yazları Uzun Çayır yaylasına götürüyoruz. Bizim yaylalarımız Bilbilan tarafında değil. Keçiler çabuk doyabilen ama çok gezen hayvanlardır. Yılda 2,5 ay bazen 3 ay hava durumuna göre yaylada kalabiliyoruz. Kar indikçe bizde Ardanuç’a, köye doğru ineriz. Cehennem Deresi kanyonu civarına, karşı yamaçlara doğru götürürüz. Ardanuç’un kanyonun cehennem deresinde keçileri yayarız. Burada çobanlık yapmak tehlikelidir. Çünkü yüksek kayalarda kara kuzgunlar var zaman zaman taşlar düşmekte tehlikenin nereden geleceğini bilmek gerek. Ben çok dikkatli çobanlık yaparım. Keçilerle o kadar özdeşleşmişim ki  onlarla ortak dilimiz var. Kuvvetli ıslık çaldın mı sürü toparlanır. Ben hayvanları doğayı çok seviyorum beklide ilerlemiş yaşımın bana sağlıklı olmam doğal yaşamam temiz havada  stressiz yaşama bağlı olduğunu söylemek istiyorum. Çocukluktan beri hayvancılıkla iç içe olmamız ve  hayvan sevgisiyle halen bu yaşıma rağmen dur durak bilmeden çalışıyorum.

Ben Köyleri Seviyorum

Ben şehirleri sevmiyorum. Köy benim cennetim. Ben keçi sesi, koyun sesi, sabaha karşı bizi uyandıran horoz sesi, kuzu sesleri, köy benim için gerçekten cennettir. Şehirlerde ne var, araba gürültüsü, hava kirli, insanlar birbirini tanımıyor, konuşmuyor, hangi birisini sayayım. Keçi çobanlığı daha dikkat ister Keçi çobanlığının bir başka püf noktası, çok dikkatli olacaksız. Çünkü en olmadık yere çıkan hayvanlar taşların düşmesine, yuvarlanmasına neden olabiliyor. Ona dikkat etmek lazım. Ardanuç’ta hayvancılık yapmak kolaydır. Çünkü geniş arazisi ve uygun yaylaları var. Yeter ki yapın. Ama maalesef günümüzde tembellik daha etkili. Bu bitmeyen uzun zahmete kimse katlanmak istemiyor. Oysa bu işi zahmet olarak görürseniz kafadan kaybedersiniz. Hayvancılık sevdiğiniz bir uğraş olursa zenginliğiniz olur. zahmet görürseniz yapamazsınız şimdi ki gençler tembel olduğu için zahmet görüyor. Bu işi  sizin sevdiğiniz ve sizin yaşamınızı sürdüren iş olarak gördüğünüzde o zaman zahmet değil, zevkle yaparsınız. Hayvancılık yapanlar kimseye muhtaç olmaz, kendi yaşamını kendisi sürdürür, ailesinin geçimini sağlar. Eskiden Ardanuç’ta çok hayvan olurdu. Yaylalar dolar taşardı. Keçi, koyun, inek, boğa her türlü hayvan beslenirdi. Şimdi o kadar kalmadı. Çok azaldı. Ben 78 yaşındayım. Bundan sonra kaç yıl daha gidebilirim. Oğlum ne kadar sürdürür bilemiyorum. Ama en büyük zenginlik hayvanlarınızdır. Bunların sayesinde doğal süt, doğal peynir, yağ yersiniz, kılı, yünü size çorap olur, yorgan olur, keçe olur, post olur. Eğer bu güzel hayvanlarınız varsa size herkes dost olur” dedi.